Tips & Tricks

Cum Faci o Analiza SWOT si De ce Ai Nevoie de Ea

Analiza SWOT personala

Analiza SWOT; probabil deloc o coincidență, este una dintre cele mai de bază cunoștințe care se predau în școlile de business. SWOT înseamnă Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats. Adică: Puncte forte, Puncte slabe, Oportunități de dezvoltare și Amenințări exterioare.

Deși poate suna a ceva foarte nou, acest tip de analiză a fost dezvoltat în anii 1960 de către Alber Humphrey, un consultant american de business. La origine a fost conceput pentru mediul de afaceri, însă este utilizat la scară largă de mentori sau consilieri pentru a-i ajuta pe oameni să-și evalueze propriile împrejurări și să-și elaboreze propriile planuri de dezvoltare personală sau profesională.

Viața este constant dinamică, motiv pentru care te poți trezi de multe ori reacționând la ceva ce se întâmplă în jurul tău, fie că sunt evenimente personale, legate de serviciu, comunitatea în care trăiești, etc. In tot acest timp, adevăratele ocazii de care te-ai putea folosi trec pe lângă tine.

Din nefericire, acesta este cel mai scurt drum către epuizare psihică și nemulțumire profundă. Oamenii de success se folosesc de analiza SWOT pentru a putea privi imaginea de ansamblu din când în când și pentru a conștientiza atât părțile bune, cât și părțile care trebuiesc îmbunătățite în prezentul lor.

Esența analizei SWOT

Să presupunem că tocmai ți-ai cumpărat un apartament. Simți că ai o responsabilitate de a-ți păstra un job bine plătit și chiar de a avansa în carieră. Te gândești la cum ai putea câștiga mai mult în anul care urmează.

Analiza SWOT se axează pe ce anticipezi tu că s-ar putea întâmpla. Dacă sunt zvonuri în firmă că anul viitor firma urmează să facă restructurări asta ar putea fi trecută la amenințări (Threats). Pe de cealaltă parte dacă se caută un post într-o poziție superioară în care crezi că te-ai putea încadra, atunci poți trece asta la oportunități (Opportunities). Indiferent de care ar fi acești factori exteriori, ei sunt influențați de punctele tale slabe cât și de cele forte pe care va trebui să le identifici cu atenție.

Fiind înarmat cu astfel de cunoștințe te-ai putea face mai util pentru companie pentru a putea evita o concediere sau chiar ai putea să te pregătești pentru momentul în care se vor face promovări, începând să faci o impresie pozitivă încă de acum.

Ca să-ți faci propria analiză SWOT, trasează un pătrat mare și împarte-l în patru căsuțe egale pe o coală de hârtie suficient de mare cât să poți scrie în fiecare căsuță în parte. Căsuța din stânga sus va fi pentru punctele forte (Strenghts), ce din dreapta sus pentru punctele slabe (Weakneses), cea din stânga jos pentru oportunități (Opportunities) iar cea din dreapta jos pentru amenințări (Threats). In general vorbind, cele două căsuțe de sus se referă la calitățile și trăsăturile tale, ele au de-a face cu factorii interni. Cele două de jos se referă la împrejurările tale practice, au de-a face doar cu factorii externi.

Pentru a-ți face o idee despre cum arată o analiză SWOT completată, vezi Exemplul 1 pentru o analiză personală sau Exemplul 2 pentru o organizație.

SWOT Strength Forte

Puncte forte - Strenghts

Acestea sunt punctele tale forte dar sunt și cele care te diferențiază de ceilalți. Reprezintă avantajul tău competitiv.

Gândește-te la punctele tale forte în raport cu ceilalți din jur. Dacă ești foarte bun în comunicare dar la fel sunt și ceilalți din jur, atunci nu este un punct forte, este o necesitate.

  • La ce ai fost bun dintotdeauna?
  • Ce aptitudini ți-ai dezvoltat în timp?
  • La ce te pricepi foarte bine în acest moment?
  • Cât de multe persoane cunoști care te-ar putea ajuta?
  • Ce apreciază oamenii la tine în interacțiunea voastră zilnică?
  • Ce valori morale te diferențiază de ceilalți?
  • Care sunt realizările de care ești cel mai mândru?
SWOT Weaknesses Puncte Slabe

Punctele slabe - Weaknesses

Aici vei identifica zonele în care ai nevoie de îmbunătățire precum și lucrurile care te țin pe loc în cariera ta.

Gândește-te la zone în care ești mai slab față de ceilalți de lângă tine și nu te teme să-ți recunoști propriile slăbiciuni.

  • Care sunt obiceiurile tale negative (proaste) la locul de muncă? Dar acasă?
  • Mai ai nevoie de educație formală sau certificări?
  • Ce ar putea vedea ceilalți din jur dacă i-ai întreba care sunt punctele tale slabe?
  • Ce poți îmbunătăți la tine?
  • De ce ți-e frică sau ce eviți la locul de muncă?
  • Care este cel mai negativ feedback pe care l-ai primit la job?
SWOT Opportunities Oportunitati

Oportunități - Opportunities

Această secțiune din analiza SWOT privește factorii externi de care te poți folosi pentru a face progrese. Uită-te și la punctele tale forte sau cele slabe și vezi dacă eliminarea sau existența vreunuia îți poate aduce o ocazie neobservată până atunci.

  • Ce situație se află domeniul în care lucrezi?
  • Cum este piața muncii în prezent?
  • Exista cerere pentru lucrurile pe care tu le poți face?
  • Care sunt cele mai mari oportunități din domeniu la ora actuală?
  • Ai primit vreun feedback pană acum de la clienți/superiori despre ce ai putea să faci pentru a creşte în carieră pe care nu l-ai pus în practică?
  • Există vreun trend în industrie de care te-ai putea folosi?
  • Poți profita cumva de greșeli ale competitorilor tăi pe care ei nu le văd?
SWOT Threats Amenintari

Amenințări - Threats

Ia în considerare factorii care îți amenință eforturile de a-ți atinge scopurile.

  • Se schimbă direcția industriei în care lucrezi?
  • Exista o competiție acerbă în domeniul tău?
  • Punctele slabe te împiedică sa evoluezi în companie?
  • Care este cel mai mare pericol pe care l-ai putea întâmpina?
  • Sunt standarde pe care tu nu le îndeplinești la ora actuală cu privire la postul tău sau la munca ta?
  • Există vreun trend în industrie de care te-ai putea folosi?
  • Poți profita cumva de greșeli ale competitorilor tăi pe care ei nu le văd?
Analiza SWOT actionabila

Ce urmează?

Mai departe există două direcții pentru a interpreta rezultatele și a acționa asupra lor: verticală și orizontală (exact ca în poza de mai sus).

În cea verticală poți face perechi de puncte forte – oportunități respectiv puncte slabe – amenințări. Așa îți vei da seama asupra căror oportunități poți să ai o abordare mai hotărâtă și ce puncte forte te pot ajuta în acel sector. Pe de cealaltă parte poți învăța și ce puncte slabe îți pot deschide vulnerabilitățile către ceilalți și cum te poți apăra de situații nedorite.

Abordarea orizontală presupune preschimbarea amenințărilor în oportunități și punctelor slabe în puncte forte. Asta înseamnă îmbunătățirea punctelor slabe în mod susținut sau poate însemna de exemplu obținerea unei poziții cheie în cazul unor restructurări. Astfel, amenințarea pentru tine a devenit o oportunitate de creștere.

Ține cont de aceste aspecte descoperite prin analiza SWOT atunci când vrei să-ți faci un CV și să aplici la un nou loc de muncă sau când crezi că este timpul pentru o promovare și tu ești unul dintre candidații eligibili la post.

Orice variantă ai alege, este important să dai curs celor aflate de acolo și să manifești hotărâre în decizia ta dacă dorești cu adevărat să-ți atingi scopurile.

Succes!

author-avatar

Despre Mihai

Mihai Roșca s-a nascut in Buzău si este un mare amator de web design, motociclism, fotografie si antreprenoriat. De-a lungul vietii, a acumulat o larga experienta lucrand cu diversi oameni din variate pozitii sociale. Asta i-a permis sa exploreze profund mentalitatea si nevoile clientilor sai de pretutindeni. In prezent, este un product manager de succes si fondator al brandurilor Product Daily, CV Model si Joy of Life, care este si compania ce le inglobeaza.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest website folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.